Welcome to My Blog

Blog ini di buat khas untuk








Datos personales

My photo
I love 'love', speed and power.. Married to a loving and sweetest man and mother to two lovely princess and two handsome and brave little superheroes.

Followers

RSS

Tips Diet Untuk Kuruskan Badan

Selalunya kita sebagai wanita yang akan memperkatakan dan membincangkan tentang tips bagaimana untuk kuruskan badan.

Yang mana pilihan anda. Kurus atau gemuk?

Apa pilihan anda. Kurus atau gemuk?

Pada saya, nak kuruskan badan ni, takde la susah mana. Kalau boleh buat 2 perkara ini, insyaAllah boleh kurangkan berat badan dengan cepat.( Cakap begitu mudah dari melaksanakan misi tu....)

1. Kurangkan makan nasi & makanan berlemak. Cuba amalkan makan roti yang ada bijirin bagi menggantikan nasi.
2. Buat exercise keluarkan peluh sekurang2nya 30 minit setiap hari. Paling baik ialah ‘jogging’ atau berenang.

Tapi apabila saya beritahu tips ini, semua mengamuk. Mereka kata, kalau tips tu, kalau tak tanya saya pun diorang dah memang sedia maklum.

Saya jawab balik. Memang itulah tips asas yang perlu korang amalkan. Kalau itu korang takleh nak buat, macam mana nak kurus. Cakap banyak tak guna. Ada banyak ilmu dan tahu banyak tips pun tak guna kalau kita tak amal. Korang cari la banyak mana tips sekalipun, tapi kalau korang tak praktikkan atau amalkan apa yang disarankan, jangan harap dapat hasil. Itu nasihat saya pada diorang.
(terkena batang hidung sendiri sebenarnya...)


Apa2pun, bagi memenuhi permintaan mereka yang selalu bertanya tentang petua atau tips nak kuruskan badan tu. Saya sarankan untuk amalkan tips diet kuruskan badan seperti dibawah ini.

* Amalkan Makan Malam Sebelum Jam Tujuh Malam. Elakkan Mengambil Makanan Yang Berat Kerana Kadar Metabolisme Yang Rendah Pada Waktu Malam Akan Menyebabkan Makanan Disimpan Sebagai Lemak.

* Jangan Mudah Terpedaya Iklan-iklan Merampingkan Badan Atau Produk-produk Pil Kurus. Kebanyakkannya Indah Khabar Dari Rupa. Duit Habis, Badan Tetap Juga Naik.

* Dapatkan Nasihat Doktor Sebelum Membuat Keputusan Membeli Produk Diet Yang Banyak Terdapat Di Pasaran Dan Farmasi. Pandangan Doktor Adalah Lebih Selamat.

* Turun 1 Kg Sebulan Secara Tetap Adalah Lebih Baik Daripada Turun Berat Badan Secara Drastik Dan Mendadak. Ini Boleh Mengganggu Kesihatan Dan Kemungkinan Berat Badan Anda Akan Naik Secara Mendadak Pula.

* Rajinkan Diri Melakukan Senaman Seperti Sit-up. Jika Mampu, Berkunjunglah Ke Jim Berdekatan. Senaman Membentuk Otot Yang Sihat Dapat Membakar Lemak.

* Positifkan Diri. Buatlah Target Badan Yang Realistik Dan Perancangan Yang Sesuai. Jangan Memaksa Diri Mencapai Perkara Yang Tidak Logik Dalam Masa Yang Singkat.

* Jangan Asyik Menimbang Berat Badan. Anda Akan Kecewa Jika Masih Tiada Perubahan. Cara Paling Fleksibel Ialah Menimbang Berat Badan Tidak Lebih Sekali Dalam Seminggu.

* Beri Penghargaan Untuk Diri Sendiri. Beri Ganjaran Pada Diri Sendiri Jika Matlamat Tercapai. Contohnya, Makan Satu Bar Coklat Yang Sedap. Jangan Risau… Sesekali Tidak Mengapa.
Sekian, selamat mempraktikkannya… :)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Ebook “Rahsia Mudah Hamil” Khas Buat Mereka Yang Sukar Dapat Zuriat

Tajuk: Panduan Lengkap Bagi Mereka Yang Belum Dapat Zuriat! / Ebook “Rahsia Mudah Hamil” Khas Buat Mereka Yang Sukar Dapat Zuriat

subjek:
Hai kepada semua pembaca blog saya kali ini

Saya ada satu berita baik bagi mereka yang belum dikurniakan cahayamata.

Sempena dengan Bulan Jun sebagai Bulan Kesedaran Kesuburan Antarabangsa (World Fertility Awareness Month) satu panduan lengkap ilmu-ilmu tentang kesuburan telah dilancarkan dalam bentuk ebook. Ebooknya bertajuk ‘Rahsia Mudah Hamil’. Ia ditulis oleh sepasang suami isteri yang pernah mengalami masalah yang sama sebelum dikurniakan zuriat. Ini telah menggerakkan mereka untuk membuat satu kajian yang mendalam terhadap ilmu-ilmu tentang kesuburan. Oleh kerana kedua-dua mereka berkelulusan Ijazah Sarjana Muda dalam Bidang Genetik dan Sains Pemakanan, bukan menjadi suatu masalah bagi mereka untuk mendapatkan maklumat-maklumat dari sumber-sumber yang jarang dicapai oleh kebanyakan orang.

Apa yang menariknya, mereka telah membuat kajian selama 3 tahun sehingga terhasillah suatu bentuk penulisan yang saya rasa merupakan satu sejarah di Malaysia kerana menurut penulis, setakat ini tidak pernah ada satu pun buku lebih-lebih lagi ebook yang ditulis khusus untuk golongan yang sukar dapat zuriat.

Hasil kajian mereka selama 3 tahun itu, mereka telah berjaya menghasilkan satu ebook setebal kira-kira 300 m/s yang penuh dengan informasi dan panduan yang praktikal. Tetapi oleh kerana terlalu tebal, mereka telah mengeluarkan 1 bab dari ebook tersebut untuk diterbitkan sebagai ebook yang kedua nanti. Walaupun begitu, ebook Rahsia Mudah Hamil masih cukup tebal bagi kategori ebook sebab ia berjumlah 212 m/s.

Daripada 212 m/s ebook Rahsia Mudah Hamil itu, penulis telah memetik satu bahagian dari ebok tersebut sebanyak 23 m/s dan diberikan secara percuma dalam bentuk report yang sangat praktikal bertajuk ‘Mengesan Kesuburan Dengan Kaedah BBT’. Ia mula diedar sejak Oktober 2008 dan sehinga Mei 2009 dan telah dimuatturun dan dibaca oleh 1426 orang. Dalam tempoh tersebut, beliau menerima beberapa email daripada pembaca yang memberikan pengakuan ikhlas mereka bagaimana dengan report percuma 23 m/s tersebut, dengan izin Allah swt mereka telah berjaya hamil anak pertama.

Ya..itu hanya 23 m/s. Bagaimana pula dengan 212 m/s. Kata penulis, beliau yakin setiap orang yang membeli Ebook Rahsia Mudah Hamil, sudah pasti mereka akan membeli ebook susulan kedua mereka nanti.

Yang paling menakjubkan, penulis telah membongkarkan sebanyak 15 kaedah untuk mengesan hari-hari subur bagi meningkatkan peluang kehamilan. Sesuatu yang sangat-sangat jarang diketahui oleh semua orang. Semuanya didapati dari sumber-sumber kajian saintifik seperti buku rujukan luar negara dan jurnal-jurnal perubatan.

Sebenarnya banyak lagi intro tentang isi kandungannya, kalau anda mahu tahu lebih lanjut, apa kata anda singgah sebentar ke Laman Jualan ebook Rahsia Mudah Hamil di [[link affiliate anda]].

Di laman jualan tersebut terdapat ulasan mereka yang diberi peluang untuk membacanya lebih awal. Kesemua mereka benar-benar kagum dengan isi kandungan ebook tersebut.

ikhlas,
[atikah_ar]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Amalan-amalan berpantang selepas bersalin

Amalan-amalan berpantang selepas bersalin


* Amalan berpantang dan berbengkung masih meluas
* Urut-mengurut
* Bertungku
* Jamu
* Mandi-mandian herba dan akar kayu
* Lain amalan pantang



Walaupun tempoh pantang selama 44 hari adalah suatu masa yang amat menguji kesabaran, boleh dikatakan sebilangan besar wanita Melayu masih tekun dan rela mengikut tradisi ini. Dikatakan wanita yang rajin berpantang dijamin akan mendapatkan kembali potongan badan yang asal, menjadi sihat dan cergas seperti sedia kala, kelihatan jelita dan mampu menarik minat suami.

Amalan berpantang dan berbengkung masih meluas

Amalan berpantang serta berbengkung adalah sebahagian daripada ilmu perbidanan masyarakat Melayu yang diwarisi turun temurun oleh sesuatu keluarga atau individu. Ilmu perbidanan dipunyai dan diamalkan oleh segenap lapisan masyarakat dari keluarga bangsawan kepada bidan-bidan kampung dianugerahkan ilmu ini khusus bagi membantu wanita desa.

Selain amalan berbengkung, ada lagi beberapa amalan yang popular di kalangan wanita Melayu:

Urut-mengurut

Advertisement
Wanita yang baru bersalin dinasihatkan supaya berurut sekurang-kurangnya tiga hari berturut-turut. Jika boleh, berurut lebih dari itu lebih baik, seminggu atau lebih, walaupun mungkin tidak setiap hari. Urut-mengurut bertujuan melancarkan perjalanan darah termasuk mengeluarkan darah yang terperangkap dan tertakung, menaikkan rahim untuk mengelak tombong, membetulkan urat yang tegang, atau putus atau terkeluar dari tempatnya, memecahkan lemak, mengetat dan membentuk tubuh supaya kembali kepada potongan asal.

Bertungku

Sebelum berbengkung, dikatakan wanita perlu bertungku bagi mengecutkan rahim dan mengeluarkan darah beku yang tertinggal dalam perut. Dalam amalan tradisional, darah dan lendir mestilah mengalir keluar sepanjang tempoh pantang; sekiranya pengaliran berhenti terlalu awal, ini bermakna rahim tidak dibersihkan sepenuhnya dan ini akan menggugat kesihatan kelak. Amalan bertungku untuk 44 hari dan memakan jamu memastikan yang segala kotoran dan toksin keluar dari dalam badan.

Bertungku juga dapat memecahkan lemak, mengecutkan rahim dan organ lain yang sudah bengkak akibat bersalin, dan mengembalikan semuanya kepada keadaan dan tempat asal. Rahim juga disengkak ke atas semasa bertungku untuk mengelakkan daripada rahim jatuh dan keluar tombong masa tua kelak.

Untuk menyediakannya, tungku dibakar dan dibalut dengan daun-daunan seperti daun serai, lengkuas atau pandan dan dilapit dengan kain. Seelok-eloknya bertungku ini dilakukan selama sejam, tapi jika masa tidak mengizinkan, sekurang-kurangnya setengah jam. Selain bahagian perut, paha juga ditungku.

Jamu

Memakan jamu, akar kayu atau rempah ratus adalah satu lagi amalan berpantang Melayu. Lazim dikatakan jamu berkhasiat bagi mengembalikan tenaga, memanaskan badan, mengeluarkan lemak dan toksin dan melawaskan ke bilik air. Ini akan mengecutkan segala organ, otot dan urat, mengeluarkan kandungan air berlebihan dalam badan, membuang angin dan menghempiskan perut. Apabila toksin keluar, badan juga akan berbau harum dan berat badan pun akan turun.

Jamu selalunya dijual dalam satu set lengkap cukup untuk tempoh pantang 44 hari. Di Malaysia, jamu boleh ditempah dari bidan tertentu di kampung maupun di pekan yang akan menyediakannya secara khusus untuk wanita berkenaan. Kebelakangan ini, wanita lebih gemar membeli jamu yang disediakan secara komersil. Jamu komersil boleh dibeli di kedai-kedai tertentu atau melalui Internet. Di Malaysia, jamu NR adalah popular dan ada yang lain seperti jamu Bidan Ratu, jamu Mak Dara dan jamu Afiat, di samping beberapa pilhan yang datang dari Indonesia.

Hajar, 34, mengamalkan jamu sepanjang masa pantang dan mendapatinya amat berkesan untuk melangsingkan badan dan memulihkan kesihatan dan kecergasan. Katanya, "Apabila saya kembali bekerja setelah cuti bersalin, semua kawan-kawan mengatakan tubuh saya langsing dan saya nampak berseri-seri." Linda, 30, dan Nuri, 46, juga melaporkan bahawa ramai rakan sejawat di tempat kerja, maupun lelaki atau perempuan, mengatakan yang mereka kelihatan cantik, jelita dan langsing!

Mandi-mandian herba dan akar kayu

Wanita dalam pantang mestilah bermandikan rebusan air herba, akar kayu dan rempah. Tujuannya ialah untuk mengembalikan kecergasan badan, membuangkan angin, menghilangkan bau hanyir akibat darah dan lendir pelahiran, dan merawat urat yang terputus. Mandian secara ini lebih sukar untuk diamalkan sepanjang 44 hari dan ramai wanita melakukannya selama lebih kurang tiga minggu sahaja.

Lain amalan pantang

Cucian untuk bahagian sulit wanita juga banyak digunakan dan bertujuan untuk membersih, membunuh kuman dan juga menyembuh dan merapatkan vagina untuk kembali kepada keadaan asal. Ada juga amalan rendaman faraj yang dikatakan efektif untuk menyembuhkan jahitan.

Selain itu, minyak sapu digunakan di perut, di kaki dan lain-lain tempat yang terasa lenguh atau sakit. Ini menghilangkan angin, melegakan kesakitan dan melicinkan kulit.

Lulur digunakan untuk melicin, melembut, menyerah dan memutihkan kulit.

Lain-lain amalan seperti berdiang, bertangas, lulur dan pilis amat jarang dilakukan oleh wanita Melayu.

Sesungguhnya, amalan-amalan pantang adalah satu proses menyeluruh bertujuan untuk memeliharakan kesihatan dan kewanitaan perempuan Melayu. Mengikut Datin Sharifah Anisah Barakbah, pengasas Nona Roguy (sekarang NR), kepercayaan berpantang berpaksikan kepada penyembuhan rahim yang dikatakan merupakan 'penyawa' wanita yang menentukan kesihatan diri keseluruhan. Rahim yang sihat menghasilkan ibu yang kelihatan berseri dan menarik pada pandangan. Tidak hairanlah jika wanita Melayu masih berpegang kepada amalan berpantang.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kenapa amalan berpantang dijalankan selepas bersalin

Selama empat puluh empat hari, dikira dari hari pertama bersalin, adalah diadatkan kepada ibu tersebut untuk menjalani pantang. Kebanyakan wanita muda masih mengutamakan cara perubatan tradisional serta petua daripada orang tua-tua bagi menjaga kesihatan diri sewaktu mengandung dan berpantang. Biasanya amalan berpantang cara orang dulu-dulu dilakukan dengan bimbingan orang yang lebih tua. Kaedahnya pelbagai, bergantung kepada keturunan dan budaya seseorang. Bagi wanita yang mementingkan kesihatan dan penjagaan diri, amalan berkenaan dianggap peluang untuk memulihkan kesihatan dalaman. Tidak hanya dari segi kesihatan, ia turut membabitkan kecantikan dan kecergasan diri biarpun sudah bergelar ibu.

Urutan
Matlamat utama mengurut adalah untuk melancarkan perjalanan darah dan mencergaskan badan. Urutan biasanya dimulakaan selepas tiga hari bersalin. Sekiranya tidak diurut dalam tempoh ini kemungkinan badan akan berasa sengal-sengal. Bahagian yang biasanya diurut ialah perut, lengan, pinggang, kaki, belakang badan dan kepala.

Bertunku
Tidak lengkap amalan berpantang jika tidak bertunku. Tujuannya adalah untuk mengeluarkan darah kotor dalam tubuh terutamanya saki baki darah beku, membuang angin, menyembuhkan luka peranakan, menghangatkan tubuh dan mengecutkan urat yang kembang. Kesan positif daripada bertunku ialah darah nifas akan keluar lebih banyak dari biasa. Amalan ini memerlukan kesungguhan dan sebaik-baiknya dijalankan tidak kurang daripada 45 minit setiap pagi dan petang selama tempoh berpantang.

Bertangas
Rawatan ini bertujuan membuang angin meroyan, mengecutkan vagina, menyihatkan peranakan , membetulkan kedudukan salur peranakan dan mengecutkan rahim. Ini penting untuk menyembuhkan luka dan jahitan segera. Biasanya rawatan ini perlu dijalankan selama setengah jam setiap kali bagi tempoh seminggu sekali bagi tempoh seminggu sekali sepanjang tempoh berpantang.

Berbengkung
Rawatan ini tidak seharusnya ditinggalkan. Untuk mendapatkan bentuk tubuhyang ramping, berbengkung adalah jawapan yang tepat. Anda perlu memakai bengkung setiap hari sehingga habis berpantang terutamanya ketka waktu makan. Selain dapat mengelakkan masalah perut buncit, ia turut berfungsi untuk mengembalikan kedudukan peranakan.

Mandi rempah ratus
Anda digalakkan mandi dengan menggunakan air rebusan daun atau akar kayu. Air mandian tersebut berupaya mengeluarkan angin dan menghaluskan kulit. Amalan mandi biasanya dilakukan pda hari ketiga dan akan terus mandi dengan air rebusan tersebut sekurang-kurangnya tujuh hari berturut-turut. Antara jenis daun herba yang digunakan ialah jambu batu, lengkuas merah, pandan, serai wangi, halia bara, tamu pauh dan temulawak. Selain daripada itu isi halia dan lengkuas turut digunakan. Antara lain anda juga juga perlu mandi bunga supaya dapat mengekalkan kesegaran tubuh dan menaikkan seri wajah.

Memakai param dan pilis
Rawatan luar juga perlu dititikberatkan selain daripada rawatan dalaman. Ini dapat dilakukan dengan memakai param ke seluruh badan dan menyapu pilis di dahi. Tujuan pemakaiannya ialah untuk mengelakkan pening dan mata rabun. Kebaikan memakai param pula ialah dapat menghaluskan kulit dan menghindarkan angin. Pemakaian herba dapat mengurangkan pitam dan tekanan darah rendah.

Minum jamu
Amalan ini dapat membantu anda memanaskan badan agar mampu kelihatan bermaya sepanjang masa. Jamu juga dapat membantu mempercepatkan pengecutan rahim, melancarkan pengaliran darah, mengetatkan alat sulit, malawas pembuangan air besar, menghindarkan keputihan yang berlebihan seterusnya menyegarkan tubuh.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

suka

suka

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
There was an error in this gadget